Saturday, September 11, 2010

Kawanku (for girlBESTfriend)

Ne riview tentang sesi rakaman lagu ke-3 kami iaitu Kawanku(for girlBESTfriend)..Dimana ianya mengambil masa selama 5hari kat K-Seventh Studio bersama komposer kami Bro Keyo..
Sepanjang perjalanan sesi rakaman macam2 ragam dan macam2 masalah yang dlalui..Antara yang paling teruk kami lalui apabila PC yg digunakan untuk sesi rakaman terpaksa diformat kerana mengalami beberapa masalah yang tidak disengajakan..Dan untuk pengetahuan semua skali lagi,kami menggunakan Analog recording dan track by track..
Bermula dengan guide yang mana dalam masa yang sama Drum direkodkan secara live dan disambung terus kepada PC..Kemudian Bass,2nd guitar,lead dan vocal..
Ne antara adegan2 yang sempat diambilgambarkan..layanz~













Wednesday, September 8, 2010

Antara bakat dan pandai bermain muzik

Senang cerita korang tanya la diri korang sendiri,adakah korang rase korang 2 berbakat ataupun pandai bermain muzik ne??
Sape kate bakat saje or name glamornye talented r,ckup untuk pergi jauh dalam muzik??or sape yang berani kate juga pndai dalam bermain muzik ne mampu untuk pergi jauh??
before tu ne nak bagitau sket perbezaan pandai bermain muzik berbanding berbakat dalam muzik..
Pndai bermain muzik - orang yang mampu bermain muzik dengan chord or key yang betul tapi tidak tahu ape yang dimainkan malahan payanh nak sampaikan kat orang..
Berbakat - Fast Learner r krenye..kalau belajar men gtr 2 cepat je die faham or tangkap..malahan tahu ape yang sedang dimainkan dan 'sampai' kepada pendengar..
bak kate pepatah 'tepuk dade,tanya selera'..kat mane level korang??
Yang buat2 pandai pun xterbilang kuantiti malahan jisimnya..huhu
Ne nak kongsi sket pendapat dan kate2 hikmah dari musician otaimer punya..
'Pandai dan berbakat pun belum tentu boleh g jauh dalam muzik ne'..kate uncle B the blues man..
So kesimpulan dari kate2 beliau,ada keduanya pun belum tentu dapat pergi jauh dalam arena muzik ne..Dimana ianya kekurangan 1lg pakej yang kena ade..ape die??
R E Z K I..
As a musician yang sejati la katakan,income mereka kena datang dari muzik yang dorang hasilkan or muzik yang dorang sampaikan..That's why la ade yang sanggup merantau ke negeri or negara luar demi mengejar cita2 untuk menjadi musician sejati ne..Respect kat orang yang kerja record lagu dikir barat,tapi income 4-5k sebulan..xputus2..sedangkan orang tersebut bukan main rock malahan rock metal gile punye..sebut la mne2 band malaysia or luar negara,khatam r die..Orang ne yang banyak berjasa juga untuk Later ALL dalam menghasilkan lagu2 Later dengan kualiti yang terbaik penah kitaorang ade..Kamarul Kapilla..
Berbalik kepada cerita tadi,'macam2mana pun orang xkan lahir dan terus bley tikam hang jebat'..dalam kan ayat otaimer ne,tp cube faham kan..
bermaksud kita kena bekerja keras untuk mendapatkan apa yang kita nak..
benda ne da menjadi rukun,kena ada walau macam2mana pun..Orang duk sebut2 sal luck,luck pun berbalik kepada cerita tadi jugak,Rezki..
Apa pun musician yang sejati memang memgang perinsip yang kuat dalam muzik dan mereka bekerja kuat untuknya..itu tidak termasuk mencari identiti diri lagi 2..Review ne akan bersambung pulak pasne..

p/s: klu korang xfaham,jangan nak judge pape k! Ne bercakap dari segi seorang pemain muzik (musician)..Ade pape komen bley r komen, dan beri pendapat yang membina..kita pun sama2 belajar..ape ynag korang tahu,kongsi,ape yang kitaorang tahu kitaorang kongsi..Banyak kita ajar orang,lagi banyak kelebihan kita..majulah industri muzik untuk kita dan negara..:)

Tuesday, September 7, 2010

Ambang Hari Raya

Esok genap 28hari puasa bagi muslim seluruh dunia..tempat yang plg busy mase2 macam ne biasa la,shopping complex dan stesen bas..tiket??bas tambahan pun da habis..yang paling pelik kat tandas awam pun orang xputus men mercun..haha..jalan raya pun semakin sempit da macam pasar ikan,pasar ikan jangan tanya la,cnfrm habis stok ikan..ikan kat laut pun dah balik kampung da..aku?? Sayup terasa bila teringat kat kampung halaman..Ayah,ibu,adik2,makcik2,akak2 saudara,sepupu sepapan..apakan daya aku masih lagi terpacak kat Kota Bharu dan hanya mendengar khabar orang kampung dari speaker handphone N73 ku..Hanya mampu ku katakan,Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin..Andai ade tersalah dan silap harap dimaafkan,aku hanya insan biasa dan semestinya tidak lepas dari salah dan silap..Selamat Hari Raya sahabat2ku semua..-azmi